Aan zzp’er zijn kleven veel voordelen: je bent eigen baas, je kunt je eigen uren bepalen en je werk is divers, omdat je bij elke opdrachtgever net wat anders doet. Maar zzp’er zijn betekent ook dat je actief op zoek moet naar werk en dat kan best lastig zijn. Want waar vind je de opdrachtgevers die op zoek zijn naar jouw diensten? Maud Schellekens van Yacht Freelance geeft je 5 tips om met gemak interessante, nieuwe opdrachten binnen te halen.
1. Gebruik en vergroot je bestaande netwerk
Het is natuurlijk makkelijker om je diensten te verkopen aan mensen die al bekend zijn met jouw werk dan om jezelf te moeten pitchen. Helemaal als je net begonnen bent als zzp’er. Het is daarom slim om te starten met zoeken naar leads in je eigen netwerk. Vaak kunnen oud-werkgevers of oud-collega’s je in contact brengen met geïnteresseerde partijen (en direct een goed woordje voor je doen), waardoor je het balletje snel aan het rollen krijgt.
Zoek daarnaast ook naar mogelijkheden om nieuwe mensen in jouw sector te ontmoeten. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan netwerkbijeenkomsten, conferenties, businessclubs en andere events. Zorg ervoor dat je op dit soort evenementen altijd een duidelijke pitch klaar hebt, waarin je uitlegt wat jij een klant te bieden hebt. En vergeet niet om een telefoonnummer of e-mailadres te vragen voor een follow-up belletje of mailtje.
2. Creëer een aantrekkelijk online visitekaartje
Online zichtbaar en vindbaar zijn, is cruciaal als zzp’er. Zorg dat je een mooie website hebt waarop jouw pitch voor nieuwe klanten centraal staat en ze jou als ondernemer beter leren kennen. Dit is je visitekaartje voor potentiële klanten die na een eerste ontmoeting of mail contact opzoeken.
Maar je kan je website ook een deel van het werk voor je laten doen. Door je site te optimaliseren voor zoekmachines (SEO), maak je jezelf beter vindbaar voor geïnteresseerden en vergroot je de kans dat opdrachtgevers je direct benaderen. Dit doe je door een lijstje te maken van de belangrijkste zoekwoorden voor jouw diensten en die in de teksten op jouw website te verwerken. Je kunt zelfs speciale blogs schrijven rondom deze zoekwoorden waarmee je niet alleen je potentiële klanten laat zien dat je verstand van zaken hebt, maar ook van Google.
Je website SEO klaar maken is best technisch werk. Voor wie het serieus aan wil pakken kan het daarom geen kwaad een SEO-expert in te huren.
3. Zet jezelf in de etalage op LinkedIn en andere sociale media
Met een website alleen ben je er tegenwoordig niet meer. Als zzp’er moet je je ook actief laten zien op sociale media. Op platformen zoals LinkedIn, X en Threads kun je je kennis en expertise in de etalage zetten door actief mee te doen in discussies, blogs te schrijven, de mooie resultaten te delen die je hebt behaald met je projecten, en mensen te benaderen die in jouw sector werkzaam zijn.
LinkedIn is daarnaast natuurlijk ook een platform waarop je duidelijk kunt laten zien dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging en je direct op openstaande vacatures kunt reageren. Het is daarom zaak dat je LinkedIn-profiel altijd up to date is en goed weergeeft wie jij bent en wat je kan. Gebruik het platform daarnaast proactief om nieuwe mogelijkheden te vinden door specifieke hashtags te volgen, te participeren in groepen voor professionals met jouw expertise en te reageren op posts van mensen in je netwerk.
4. Bouw een goede relatie op met je opdrachtgevers
Je kan als zzp’er veel tijd kwijt zijn aan het werven van nieuwe klanten. Het is daarom heel waardevol regelmatig contact te hebben met huidige en voormalige opdrachtgevers. Mail ze zo nu en dan om te vragen hoe het gaat en of ze mogelijk nog een paar extra handen kunnen gebruiken, connect op sociale media en neem de moeite om naar events te gaan waar ze aanwezig zijn. Zo bouw je een vaste relatie op met je opdrachtgevers en vergroot je de kans dat ze je benaderen voor werk of je aanbevelen bij anderen in hun netwerk.
Als je een leuke opdracht hebt weten te vinden bij een opdrachtgever waar het goed mee klikt, kijk dan naar extra kansen en mogelijkheden die je ook kunt oppakken voor de opdrachtgever. Zo laat je zien dat je een waardevolle investering bent voor het bedrijf. Ben je bijvoorbeeld aangenomen om een specifieke marketingcampagne uit te rollen, maar zie je dat het bedrijf wel wat hulp zou kunnen gebruiken met z’n social media strategie? Durf dan initiatief te nemen, schrijf een stevig plan en pitch dit aan je opdrachtgever. Zo breid jij je opdracht mogelijk uit en laat je zien aan de werkgever dat jij een waardevolle investering bent voor het bedrijf.
Let wel op dat als je alleen voor één opdrachtgever werkzaam bent, er geen schijnzelfstandigheid ontstaat. Dit is een situatie waarin de werkverhouding tussen jou en je opdrachtgever te veel lijkt op een loondienstverband en dat kan voor problemen zorgen met de Belastingdienst.
5. Ga de online marktplaatsen op
Een simpele en snelle manier om die interessante opdrachtgevers te vinden, is natuurlijk door je aan te melden bij een van de online ‘marktplaatsen’ voor zzp’ers. Zorg er wel voor dat je kiest voor een betrouwbare site die jou beschermt door de opdrachtgevers goed te screenen. Een betrouwbare optie is ‘Yacht Freelance’, het nieuwe zzp-platform van Yacht. Je maakt eenvoudig een account aan en hebt meteen toegang tot een groot aanbod aan opdrachten.
Bij Yacht Freelance kun je eenvoudig en snel reageren op opdrachten bij toonaangevende organisaties, binnen 11 verschillende vakgebieden en expertises. Je bepaalt zelf je uurtarief en Yacht Freelance helpt je vervolgens met de contractering conform de wet- en regelgeving, waardoor jij als zzp’er zo min mogelijk risico loopt. En als je nog niet verzekerd bent, kan je dit bij Yacht Freelance ook snel oplossen. Je sluit er eenvoudig een verzekering af, zodat je je zonder zorgen kunt richten op je opdracht.
Bekijk de mogelijkheden bij Yacht Freelance.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Yacht.